Translate my BLOG

sobota, 27 lipca 2019

Neogen Corporation (NEOG)

Po ostatnim negatywnym obrazie spółki z portfela, teraz pozytywny obraz
26.07.2019 - 70,15 (USD)

Ostatnia analiza spółki jaka pojawiła się u mnie na blogu była analiza z negatywnym scenariuszem na akcjach Rollins i z obecnego punktu widzenia, scenariusz ten idealnie się zrealizował gdyż jeden dzień po jej publikacji kurs spółki spadł o 10%. Tak idealne momenty trafienia nigdy nie przypisuję zasłudze umiejętności, tylko po prostu szczęściu. 

Dzisiaj z kolei dodaję pozytywny scenariusz dla kolejnej firmy z mojego portfela "Najlepszych Spółek Świata", która to od chwili zakupu jeszcze przez ani jeden dzień nie była na plusie, jednak możliwe że to się właśnie wkrótce zmieni. Neogen po rozczarowujących wynikach w połowie 2018 roku odnotowała wręcz paniczny zjazd, który to doprowadził kurs spółki do około 50% przeceny. Spadki te zatrzymały się w okolicach tzw. "zmiany biegunów" notując przez kolejne pół roku w tzw. trendzie "horyzontalnym" wyznaczając sobie opór w przedziale 64-66 $. Przedział ten właśnie teraz został pokonany co jest bardzo pozytywnym sygnałem na kolejne miesiące, a w zasięgu powinien być historyczny szczyt z 2018 roku i to w cale nie w tak długim terminie (do końca roku). 

Mimo pozytywnemu technicznemu obrazowi fundamentalna wycena firmy nadal jest wysoka. Jednak jak to już wielokrotnie historia pokazała, dobre spółki zazwyczaj wycenione są wyżej. Reasumując technicznie mamy pozytywny scenariusz który można próbować wykorzystać, droga do okrągłych 100 $ została teraz otworzona, ale i również na długoterminowy czas uważam że obecne poziomy są dobrą okazją do zakupów (mimo fundamentalnie wysokiej wycenie), ale oczywiście może to być efekt tego, że na spółkę patrzę przez "różowe okulary" gdyż jestem długoterminowym akcjonariuszem firmy (chociaż przy Rollins mimo mojemu również długoterminowemu zaangażowaniu negatywny scenariusz "zaakceptowałem"). Poniżej dołączam jeszcze pozostałe dane firmy wraz z podstawowymi wskaźnikami fundamentalnymi:



-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spółka z "fosą ochronną" dla inwestycji długoterminowej?
08.06.2018 - 77,87 (USD)

Kolejna spółka znajdująca się na mojej liście do zakupu do portfela "Najlepszych Spółek Świata" jest Neogen Corporation. Firma dostarcza zestawy testowe oraz odpowiednie programy służące do wykrywania niebezpiecznych substancji w żywnościach. Ze względu na wysokie bariery wejścia Neogen ma rynek dla siebie i dzięki temu zaliczam ją do firm z tzw. "fosą ochronną" w której jej przewaga konkurencyjna znacząco utrudnia innym firmom zagrozić spółce. Dodatkowo Neogen się nie zadłuża, co przy obecnych warunkach rynkowych można uznać za rzadkość. Oznacza to, że przy kontynuacji polityki FED, NEOG nie powinien znaleźć się wśród spółek, które staną się ofiarą podwyżek stóp procentowych. Obecna kapitalizacja rynkowa NEOG wynosi ok 4 mld. $,  w ciągu ostatnich 20 lat osiągała średnioroczne stopy zwrotu bliskie 22,5% (przypomnę: w tym czasie mieliśmy dwa większe kryzysy na giełdzie!), podnosi obroty, której marża netto przekracza 14,8% oraz nieprzerwanie od 10 lat generuje nowe rekordowe zyski. Dla kompletu danych poniżej tradycyjnie dołączam wyniki finansowe z ostatnich 10 lat:


17 komentarzy:

  1. Dokładna analiza. Dużo informacji.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo ciekawa to jest analiza według mnie.Taką analizę szukałem przez dłuższy czas.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czy jest ktoś w stanie polecić konto maklerskie pozwalające na zakup akcji spółek z zagranicy? Czy jedyne wyjście to założyć konto w innym kraju?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rozmawiałem z autorem na ten temat, on konto do akcji zagranicznych ma w Bossie i mBanku, za granicą poleca Interactive Brokers. Sam zamierzam w przyszłym miesiącu takie konto otworzyć i przenieść min. 50% środków z spółek polskich do spółek zagranicznych. Oprócz szerszej dywersyfikacji, tańszych kosztów i możliwość zakupu spółek największych firm świata, dodatkowym plusem posiadania konta zagranicznego jest możliwość zakupu ETFów. Więc dla mnie idealna opcja :). Pozdrawiam

      Usuń
    2. Dzięki! Nie miałem pojęcia, że mbank oferuje możliwość kupna akcji zagranicznych i ETFów, podejrzewałem, że co najwyżej są dostępne ze 3 fundusze, które odzwierciedlają garść indeksów. Muszę się u nich zorientować jakie koszty, kursy i gdzie te akcje rejestrują z rodzaju jakiegoś ichszego KDPW.

      Usuń
  4. ETFy poblokowane - MIFID

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. można kupować od europejskich emitentów ;)

      Usuń
  5. Ja otwarłem w xtb . 5 transakcji w miesiącu gratis.
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  6. Neogen opublikował dzisiaj kwartalne dane - rozczarowały. Dla długoterminowego inwestora kwartalne wyniki są drugorzędne (trzeba obserwować czy w kolejnych kwartałach nie będzie kontynuowany trend z słabymi wynikami). Dzisiejszą sesję można uznać, za małą panikę (-10% na otwarciu). Ja wykorzystuję słabą sytuację do zakupu i portfel "Najlepszych Spółek Świata" zasilam pakietem nowych akcji. Jest to pierwsza spółka w portfelu, która nie wypłaca żadnej dywidendy.

    OdpowiedzUsuń
  7. fajnie było tutaj zajrzeć meega fajny blog - polecam ! :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny blog! Bardzo wiele można się z niego dowiedzieć. Lubię czytać ostatnio na temat różnych spółek, ponieważ sama mam w planach jej założenie. Jestem jednak trochę żółtodziobem w tym temacie.
    Znalazłam w sieci opcję kupna gotowej spółki od http://www.spolka.org/. Co o tym myślisz? Wydaje mi się to fajną opcją :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ciekawe kiedy Altria przestanie swingowac w dół.

    OdpowiedzUsuń
  10. Daniel zobacz wykres w interwałach rocznych, nie wygląda to dobrze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Który wykres? Altria? Neogen? Neogen dobrze wygląda, Altria słabiej, ale dla długoterminowej inwestycji jeszcze jest akceptowalny, sama dywidenda przy tym kursie daje juz duzy wplyw na jej wygląd (ponad 6% w skali roku odcinają, tzn. to wpływa do portfela) ;).

      Usuń
  11. Zgodnie z zapowiedzią wyrywam w portfelu chwasty i sprzedaję NEOGEN po 14,82 $ przy kursie USDPLN równym 4,9148. Strata na pozycji sięga 51,2%, co stanowi 0,98% straty dla portfela.

    OdpowiedzUsuń
  12. Daniel, czy znasz przyczyny takiego zjazdu na NEOGEN o 50%. Tez miałem, sprzedałem, ale teraz ponownie malym pakietem wchodzę, bo to jednak spolka z serii najlepszych swiatowych. Uklad na AT podpowiada mi kupuj. I chociaż juz jestem lekko spóźniony to biorę. Jak w chwili obecnej widzisz NEOG? Czy przyczyny spadku już się wyprostowały?

    OdpowiedzUsuń
  13. W aktualizacji rocznej krótko podsumowałem swoją sprzedaż tych akcji. Po sprzedaży, nie ważne czy w tradingu czy w długoterminowym inwestowaniu, na jakiś omijam spółkę z daleka - to w ochronie przed "overtradingiem". Dlatego na dzisiejszy dzień w ujęciu fundamentalnym nie jestem w tej spółce na bieżąco.

    OdpowiedzUsuń