Translate my BLOG

sobota, 28 października 2017

Facebook (FB)

Młoda spółka pod inwestycję długoterminową? Jaki potencjał ma Facebook?
27.10.2017 - 177,88 (USD)

Facebook to spółka, którą chyba nikomu nie muszę szerzej przedstawiać. Firma mimo, krótkiej historii odnosi ogromne i jak dotąd bardzo stabilne przychody. Głównym źródłem dochodu są spersonalizowane reklamy, co zarazem jest najważniejszą przewagą konkurencyjną firmy. Aby długoterminowo zaangażować się w spółkę trzeba więc zadać sobie pytanie czy firma również w przyszłości będzie w stanie utrzymać zbliżoną dynamikę wzrostową co obecnie...

Jedną możliwą drogą jest zwiększenie liczby użytkowników - z ostatnich danych wynika, że z FB korzysta 2 mld. ludzi miesięcznie, co trzeba przyznać jest ogromną liczbą, gdyż stanowi to 26% całej populacji na ziemi! Oczywiście naturalne możliwości dalszego zwiększenia tych użytkowników ma swoje granice, tym bardziej że zdecydowaną większość aktywnych użytkowników stanowią ludzie w wieku od 19-34 lat (ponad 90%), można więc powiedzieć, że pod tym względem dalsze wzrosty osiągnęły już okolice szczytu i przyszłościowe zwiększenie użytkowników będzie tylko możliwe wraz z wzrostem ludności na ziemi. 

Innym sposobem utrzymania dynamiki wzrostowej jest zwiększenie ARPU (Average Revenue per User), czyli średni przychód na użytkownika. Według danych finansowych wynika, że FB zarabia aktualnie około 6$ na jednym użytkowniku. Oczywiście również ARPU ma swoje granice, gdyż zwiększenie liczby reklam staje się dla użytkownika obciążające w wyniku czego użytkownik po prostu straci chęć dalszego korzystania z portalu. Zwiększenie opłat za reklamy również nie wydaje się być opcją, gdyż z pewnością znaleźli już "złoty środek" który przy danej cenie generuje największe zyski....

Jednak należy zauważyć, że 50%  przychodów pochodzi tylko z USA i Kanady, przy tym te kraje stanowią zaledwie 15% wszystkich użytkowników portalu! Także pod tym względem FB ma jeszcze duży potencjał, który myślę że jest w realnym zasięgu.

Oczywiście również Facebook dywersyfikuje swoje źródła dochodu i na samych reklamach nie kończy swoje interesy. Inwestycje w nowe technologie są bardzo ważnym elementem strategii firmy. Jedną taką inwestycją jest video platforma "watch", która znajduje się jeszcze w fazie testów, ale z pewnością również w przyszłości może ona przyczynić się do utrzymania dalszej dynamiki wzrostowej spółki. 

Dochodzi również agresywna obrona lidera rynku - wszystkie firmy, które chociaż w minimalny sposób mogą zagrozić spółce, są przejmowane. Wśród najbardziej znanych zakupów można wymienić WhatsApp i Instagram. Jeśli ale już firma nie da się przejąć (przykład Snapchat) Facebook, po prostu kopiuje model i dzięki samej pozycji rynkowej w ten sposób neutralizuje potencjalnego konkurenta z zewnątrz. 

Spółka powstała w 2004 roku, na giełdzie swój debiut miała w 2012 roku. Oznacza to, że trudno jest nam ocenić jak zachowa się w okresie słabiej koniunktury gospodarczej. Ponieważ firma jest z sektora technologicznego trzeba być przygotowanym na duże obsunięcia kursu w ujęciu długoterminowym, które mogą przekroczyć nawet 70%. Jednak ogólny długoterminowy obraz spółki raczej oceniam pozytywnie i na przyszłość zamierzam zasilić swój "Portfel Inwestycyjny" małym pakietem tych akcji (między 1-3% wartości portfela). Pod koniec dodaję jeszcze kilka liczb, które w dużym uogólnieniu powinny przybliżyć sytuację finansową spółki:


Aha i jeszcze przy analizie Facebook'a zapraszam do polubienia fanpage: "Pamiętnik Giełdowy Facebook" gdzie na bieżąco informuję o nowych wpisach.

5 komentarzy:

  1. Wyniki finansowe fb imponujące. Zanim cofnie te 50-70% może jeszcze potrwać i w tym czasie media będą głośne, że FB upada, ale długoterminowo faktycznie anty cykliczna inwestycja może być bardzo lukratywna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na razie się trzyma. Zobaczymy za parę lat.

    OdpowiedzUsuń
  3. Inwestując w FB inwestuje się w Marka Zuckerberga - jeśli dojdzie do większego obsunięcia (prędzej czy później będzie ono miało miejsce) będę chciał kupić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tomasz Górski7 grudnia 2018 20:53

    Ja narazie inwestuję w Facebooka poprzez https://fabrykamarketingu.pl/reklama-na-facebooku czyli tworzenie jednostek reklamowych. Dla mnie, czyli osoby, która posiada własną firmę i sprzedaje różne towary jest to doskonały kanał na pozyskiwanie nowych klientów.

    OdpowiedzUsuń