Translate my BLOG

niedziela, 31 października 2021

Meta Platforms (META)

Facebook w minionym tygodniu podzielił się swoimi wynikami finansowymi i parę dni później przedstawili nową nazwę pod którą notowana będzie na giełdzie - Meta Platforms, co z greckiego oznacza "coś poza". Nazwa pochodzi z książki "Zamieć" autorstwa Neala Stephensona z 1991 roku, w której bohaterowie żyją w dwóch światach - w rzeczywistym i wirtualnym, który nazywany jest Metaverse. Oprócz zmiany nazwy, również ticker giełdowy się zmieni do MVRS. Na kanale YouTube przeanalizowaliśmy wyniki spółki:
 
 
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Młoda spółka pod inwestycję długoterminową? Jaki potencjał ma Facebook?
27.10.2017 - 177,88 (USD)

Facebook to spółka, którą chyba nikomu nie muszę szerzej przedstawiać. Firma mimo, krótkiej historii odnosi ogromne i jak dotąd bardzo stabilne przychody. Głównym źródłem dochodu są spersonalizowane reklamy, co zarazem jest najważniejszą przewagą konkurencyjną firmy. Aby długoterminowo zaangażować się w spółkę trzeba więc zadać sobie pytanie czy firma również w przyszłości będzie w stanie utrzymać zbliżoną dynamikę wzrostową co obecnie...

Jedną możliwą drogą jest zwiększenie liczby użytkowników - z ostatnich danych wynika, że z FB korzysta 2 mld. ludzi miesięcznie, co trzeba przyznać jest ogromną liczbą, gdyż stanowi to 26% całej populacji na ziemi! Oczywiście naturalne możliwości dalszego zwiększenia tych użytkowników ma swoje granice, tym bardziej że zdecydowaną większość aktywnych użytkowników stanowią ludzie w wieku od 19-34 lat (ponad 90%), można więc powiedzieć, że pod tym względem dalsze wzrosty osiągnęły już okolice szczytu i przyszłościowe zwiększenie użytkowników będzie tylko możliwe wraz z wzrostem ludności na ziemi. 

Innym sposobem utrzymania dynamiki wzrostowej jest zwiększenie ARPU (Average Revenue per User), czyli średni przychód na użytkownika. Według danych finansowych wynika, że FB zarabia aktualnie około 6$ na jednym użytkowniku. Oczywiście również ARPU ma swoje granice, gdyż zwiększenie liczby reklam staje się dla użytkownika obciążające w wyniku czego użytkownik po prostu straci chęć dalszego korzystania z portalu. Zwiększenie opłat za reklamy również nie wydaje się być opcją, gdyż z pewnością znaleźli już "złoty środek" który przy danej cenie generuje największe zyski....

Jednak należy zauważyć, że 50%  przychodów pochodzi tylko z USA i Kanady, przy tym te kraje stanowią zaledwie 15% wszystkich użytkowników portalu! Także pod tym względem FB ma jeszcze duży potencjał, który myślę że jest w realnym zasięgu.

Oczywiście również Facebook dywersyfikuje swoje źródła dochodu i na samych reklamach nie kończy swoje interesy. Inwestycje w nowe technologie są bardzo ważnym elementem strategii firmy. Jedną taką inwestycją jest video platforma "watch", która znajduje się jeszcze w fazie testów, ale z pewnością również w przyszłości może ona przyczynić się do utrzymania dalszej dynamiki wzrostowej spółki. 

Dochodzi również agresywna obrona lidera rynku - wszystkie firmy, które chociaż w minimalny sposób mogą zagrozić spółce, są przejmowane. Wśród najbardziej znanych zakupów można wymienić WhatsApp i Instagram. Jeśli ale już firma nie da się przejąć (przykład Snapchat) Facebook, po prostu kopiuje model i dzięki samej pozycji rynkowej w ten sposób neutralizuje potencjalnego konkurenta z zewnątrz. 

Spółka powstała w 2004 roku, na giełdzie swój debiut miała w 2012 roku. Oznacza to, że trudno jest nam ocenić jak zachowa się w okresie słabiej koniunktury gospodarczej. Ponieważ firma jest z sektora technologicznego trzeba być przygotowanym na duże obsunięcia kursu w ujęciu długoterminowym, które mogą przekroczyć nawet 70%. Jednak ogólny długoterminowy obraz spółki raczej oceniam pozytywnie i na przyszłość zamierzam zasilić swój "Portfel Inwestycyjny" małym pakietem tych akcji (między 1-3% wartości portfela). Pod koniec dodaję jeszcze kilka liczb, które w dużym uogólnieniu powinny przybliżyć sytuację finansową spółki:


Aha i jeszcze przy analizie Facebook'a zapraszam do polubienia fanpage: "Pamiętnik Giełdowy Facebook" gdzie na bieżąco informuję o nowych wpisach.

18 komentarzy:

  1. Wyniki finansowe fb imponujące. Zanim cofnie te 50-70% może jeszcze potrwać i w tym czasie media będą głośne, że FB upada, ale długoterminowo faktycznie anty cykliczna inwestycja może być bardzo lukratywna :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Jak na razie się trzyma. Zobaczymy za parę lat.

    OdpowiedzUsuń
  3. Inwestując w FB inwestuje się w Marka Zuckerberga - jeśli dojdzie do większego obsunięcia (prędzej czy później będzie ono miało miejsce) będę chciał kupić :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Tomasz Górski7 grudnia 2018 20:53

    Ja narazie inwestuję w Facebooka poprzez https://fabrykamarketingu.pl/reklama-na-facebooku czyli tworzenie jednostek reklamowych. Dla mnie, czyli osoby, która posiada własną firmę i sprzedaje różne towary jest to doskonały kanał na pozyskiwanie nowych klientów.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zuzia Morawska7 lutego 2019 19:54

    Jeśli już mówimy o social mediach to jestem zdania, że właśnie Facebook ma największy zasięg. Odczuwam to poprzez współpracę z http://tearsofjoy.pl/ i jestem zdania, że nie ma lepszej metody skutecznego budowania zasięgu marki. W końcu gdy ma się do współpracy tylu influencerów to musi z tego wyjść coś wspaniałego :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Jakby nie patrzeć, to właściwie promocja własnej strony internetowej jest bardzo ważna. W ostatnim czasie fajnie to ostało opisane na http://www.poradniki24h.pl/4263/co-to-jest-seo-pozycjonowanie-i-dlaczego-jest-to-wazne-dla-twojej-firmy/ i taka jest prawda w momencie robienia SEO. Na początku trzeba poznać czym w ogóle jest to SEO.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pozycjonowanie stron internetowych działa, gdy woli się zwiększyć widoczność strony www w Google. Za pomocą odpowiednim planom, strona przedstawia się jako jeden z podstawowych wyników wyszukiwania Google. Fajnie to przedstawili w https://www.finanseosobiste.pl/artykuly/pozycjonowanie-stron-www-4-korzysci-ktore-powinienes-znac.html gdzie wysoka lokata w rezultatach wyszukiwania przekłada się bezpośrednio na liczniejsze wizyty na stronie oraz zwiększenie ruchu na stronie www bez względu na to, jakie treści się tam wyświetlają.

    OdpowiedzUsuń
  9. Szczerze mówiąc to ja jestem raczej za tym aby na przykład reklamować i pozycjonować się w social media. Chodzi mi tutaj na przykład o takie https://fabrykamarketingu.pl/reklama-na-facebooku/ profesjonalne kampanie na Facebook, które według nie dają na prawdę bardzo dobre efekty. Co wy o tym sądzicie?

    OdpowiedzUsuń
  10. Wyniki może i są ogromne ale żaden portal nie ma takiego przebicia medialnego jak Facebook.

    OdpowiedzUsuń
  11. Proszę Was, możemy sami próbować, ale tylko sprawdzona agencja marketingowa może nam powiedzieć co i jak. Mają przede wszystkim narzędzia, które pozwalają nam na wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań. Dla mnie w sumie tylko taka kampania jest skuteczna. Bo wtedy mamy kompleksowe działanie, od początku, do końca.

    OdpowiedzUsuń
  12. Facebook moim zdaniem ma duży potencjał. Wystarczy zauważyć ilu ma użytkowników. Daje do tego wiele przydatnych narzędzi. Na https://brandbay.pl/blog/jak-wstawic-hiperlacze-na-facebooku/ można się dowiedzieć jak się wstawia hiperłącze. Zrozumiale wszystko wyjaśnione, a sama umiejętność bardzo przydatna.

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałem jakieś wiadomości i natrafiłem na spółkę Matterport (MTTR) która z tego co zrozumiałem ma stać się partnerem Facebooka. Coś w tej sprawie wiesz?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Facebook jest bardzo dużą firmą i sporo spółek z nią współpracuje. Kiedy w mediach jest przedstawiana taka firma jako "partner", to tylko dla przyciągnięcia uwagi - zawsze gdzieś z ktoś, z kimś współpracuje ;)

      Usuń
  14. Pozycjonowanie lokalne odgrywa kluczową rolę dla firm pragnących zwiększyć swoją widoczność w określonym regionie geograficznym. Dzięki optymalizacji strony internetowej pod kątem lokalnych zapytań, przedsiębiorstwa mogą efektywnie docierać do potencjalnych klientów w swoim bezpośrednim otoczeniu. Strategia ta łączy w sobie optymalizację treści pod lokalne frazy kluczowe, zarządzanie profilami w serwisach typu Google Moja Firma oraz zdobywanie lokalnych linków zwrotnych, co pozwala na zwiększenie lokalnej rozpoznawalności marki.

    OdpowiedzUsuń